Valgfag

Sæt personligt præg på dit skema med vores brede udvalg af spændende valgfag

Valgfagene giver dig mulighed for en varieret fagsammensætning, at udforske nye interesser og ikke mindst muligheden for at gøre dit efterskoleår endnu federe!

Som elev har du mulighed for at vælge mellem en masse spændende fag, udover dit linjefag. Vi har valgfag flere gange om ugen, og derudover tilbyder vi frivillige valgfag om aftenen. Du har mulighed for at skifte valgfag flere gange i løbet af skoleåret. Vi lytter til elevernes ønsker, hvis de har gode eller fede idéer til valgfag, der kunne være spændende at have. Selvfølgelig i det omgang, det er muligt.

Der vil typisk være et eller flere flere fysisk orienterede fag, som f.eks. selvforsvar, crossfit, yoga eller fodbold, ligesom der også vil være mulighed for både boglige og kreative fag, musik og drama. Derudover tilbydes der altid forskellige gastronomiske fag, som f.eks. kagekunst, “pastanørden” eller asiatisk mad.

X-fit: Styrke kombineret med høj puls og koordination. Du kan være med uanset niveau, og der er nedskaleringer af alle øvelser til det niveau, du har på dagen. Vi bruger Kettlebells, håndvægte, vægtstang, slamballs m.m. Efter cirka ti uger, tester vi dine fremskridt.

Tegning: I valgfaget tegning fokuserer vi primært på blyantstegning. Efter en indledende periode, hvor grundlæggende færdigheder såsom perspektiv, proportioner, skygge og streg trænes, er eleverne med til at beslutte, hvad der skal tegnes. Tegninger af Pokémon og dyr har været succesfulde gennem tiden.

Asiatisk mad: Tag med på en spændende kulinarisk rejse gennem Asien. Fra indisk slik og Panang curry til vietnamesiske gadekøkkener, forårsruller og nudler. Dine sanser kommer i spil, når du gennem teknikker og praktiske øvelser lærer at lave nærende og velsmagende asiatiske retter.

Selvforsvar: Lær de simple forsvarsteknikker mod en eller flere angribere, våben, slagspark, greb og omklamringer. Vi arbejder med både fysisk såvel som psykisk selvforsvar ud fra straffelovens §13 om nødværge.

Bullet Journal: Med en notesbog og en kuglepen kan du komme igang med bullet journalens principper, hvor du kan skabe overblik over din hverdag. På denne måde kan du skabe ro og plads i hovedet. Vi tilføjer masser af kreativitet og leger med farver, tape, skabeloner og meget mere. En bullet journal er en blanding af en kalender, dagbog, notesbog og to do lister. Et analogt system i en digital tidsalder.

LOL: På Højer Efterskole er vi overbeviste om, at esport kan være en kraftfuld platform for både personlig udvikling og stærke fællesskaber. League of Legends er designet til at styrke dine gaming færdigheder, mens du også udvikler dine personlige og sociale kompetencer.

Kagekunst: Brænder du for at arbejde i det søde køkken, eller er du kæmpe fan af Den Store Bagedyst? Så er valgfaget kagekunst, lige noget for dig. Med fokus med teknikker, sanser og kreativitet skaber vi kunstneriske kager. Vi arbejder med mousse, glaze, sukker og chokolade. Alle kan være med – du skal blot brænde for at arbejde med kage og dessert.

Biomekanik: Bevæg dig på som mange forskellige og mærkelige måder, som overhovedet muligt. Vi træner balance, koordination og bevægelighed. Der vil være elementer fra kampsport, natural movement, akrobatik og gymnastik. Vi inddrager også naturen ved f.eks. at klatrer i træer. Kort fortalt: brug din krop som legetøj.

Det vil også være muligt at vælge CS:2 som valgfag.

(8.klasse skal have madkundskab, da det er dette fag, vi fører dig til folkeskolens bundne valgfagsprøve i.)