CRAFT

Craft Akademi er Højer Efterskoles nye kreative linjefag. Her får du mulighed for at prøve kræfter med en masse forskellige kreative områder, og det fede er, at du er selv med til at vælge, hvad du ønsker at beskæftige dig med – DU skaber dit eget fleksible linjefag! Alle, uanset hvilke forudsætninger kan deltage på den nye linje – det eneste det kræver er at du enten har lyst og gåpåmod til at udforske din kreativitet eller bygge videre på det du allerede kan

På Craft Akademi kommer der til at være obligatoriske kreative forløb. Det kunne f.eks. være:.

• Strik og hækling både nybegyndere og erfarenende kan være med her.
  • Patchwork – der laves mindre projekter syet i hånden
  • Broderi – her stiftes bekendtskab med både traditionelle korssting, frie sting og sashiko (japansk traditionel broderi)
  • Papmache – hvordan kan man med aviser lave fede skulpturer
  • Ler – vi udforsker strukturer og glasurer
  • Mixed Media/collage – vi skal have gang i akvarel, akryl, kridt mm og kombinere materialer
  • Linoleumstryk – der skæres motiver og trykkes monoprint. Vi tager også gelli plate´en i brug.
  • Paperart/cut – et fladt stykke papir kan blive til det smukkeste kunstværk
  • Filtning – der filtes både fladt og 3 D
  • Redesign/mending matters – på smukkeste vis skal vi dekorere beklædning
  • Papirfremstilling – hvordan laver man sit eget papir. Hvordan får man effekter i det og hvad kan det bruges til.
  • Polymer clay – af polymer clay kan man lave smykker, knapper og meget andet.

Derudover kommer der til at være mange andre kreative områder, du kan prøve kræfter med.
Det kunne f.eks. være:

Musik – komponer dit eget musiknummer

Videoredigering – lær at lave dine egne fede videoer

Tegning – lær om de grundlæggende teknikker

Animation – lav din egen tegnefilm

Grundlæggende håndværk – brug tid med vores pedel

Design – design din egen højtaler, lampe eller lign.

Udendørsmad – mad fra Vadehavet og ”mad over bål”

Candyclub – lær at lave slik (marshmellows, fyldte chokolader, bolsjer, karameller, fruit rolls etc.)

Digital kreatør – lær om de sociale platforme, SoMe, visuel kommunikation

Kokkeskole – lær de grundlæggende teknikker og metoder

Kagekunst

3D modellering og design

3D print

Engineering – udforsk ingeniørfaget

Træarbejde – byg din egen stol, lav din egen kniv, kurveflet etc.

Craft og craft-psykologi

Craft er et engelsk begreb for håndværk og håndarbejde. Her handler det om at være passioneret i sin aktivitet, og samtidig være i ”flow”. Når man er i flow, er man opslugt af den proces, man er i – man er fokuseret, koncentreret og glemmer nærmest alt omkring sig og er tilstede i nuet.

Dertil er det også dokumenteret, at det har stærke fysiske og psykologiske fordele, at være kreativ med forskellige materialer – uanset om det er garn, maling, papir, træ, bagning eller andet.