Højer Efterskoles fysiske rammer

Værelser

Drenge og piger bor hver for sig.

Værelserne er meget forskellige, men det gælder for alle, at bad og toilet er fælles på gangene.

Langt de fleste værelser er to personers værelser, men vi har også tre- og fire personers værelser.

Med jævne mellemrum er der åbne gange, hvilket betyder, at drenge og piger gerne må komme på besøg hos hinanden.

Vi vil på Højer Efterskole gerne tage udgangspunkt i de 8 kostråd, som Ernæringsrådet anbefaler:

• Spis mere frugt og grønt – 6 om dagen.
  • Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen.
  • Spis kartofler, ris, eller pasta og groft brød – hver dag.
  • Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager.
  • Spis mindre fedt – især fra mejeriprodukter og kød.
  • Spis varieret – og bevar normalvægten.
  • Sluk tørsten i vand.

Måltider og forfriskning:

På Højer Efterskole serverer vi seks måltider om dagen. Det gør vi, fordi vi tror på , at et stabilt blodsukker giver optimale indlæringsbetingelser. Derudover er det vigtigt, at eleverne har en god energi til at være fysisk aktive i fællesgymnastikken og på de aktive linjefag.

Vi spiser tre hovedmåltider: morgenmad, middags- og aftensmad. Derudover har vi tre mellemmåltider bestående af formiddag-, eftermiddag- og aftenforfriskning.

Se også www.findsmileys.dk.

Der er mødepligt til hovedmåltiderne.

Morgenmad:

Surmælkprodukter både naturel og med frugt, hjemmelavet mûsli/ymerdrys, havregryn, cornflakes, havrefras, boller, rugbrød, knækbrød, smør, ost, marmelade, sukker, honning, frisk frugt samt kaffe og the. Evt en morgenret: øllebrød, havregrød mm. Morgenmaden vil blive serveret på buffeten.

Middagsmad:

Vi bestræber os på at servere forskellige kødtyper, udskæringer og fisk. Grøntsager er altid en del af måltidet. Der tilbydes kartofler, ris eller pasta hver dag. Vi vil hver dag servere salatbuffet med forskellige salater og grønsager samt groft brød. Middagsmåltidet vil blive serveret på buffeten.

Der er vand på alle bordene.

Aftensmad:

Pålægsfade, fiskepålæg, postejer, lune retter, salater, ost, frisk frugt, rugbrød, franskbrød samt vand og mælk.

Mellemmåltider:

De tre mellemmåltider vil som hovedregel bestå af: hjemmebagte boller, rugbrød, pålæg, ost, frisk frugt og gulerødder. Desuden vil vi af og til servere kage.

Weekend:

Weekendservering kan afvige fra hverdagen med hensyn til menu og spisetider. Skolens kostpolitik gælder dog også i weekenderne.

Vi har en holdning:

• Vi bager al vores grovbrød og boller selv.
  • Vi tilbereder så vidt mulig fra bunden.
  • Vi sparer på fedtstoffet i den daglige madlavning.
  • Vi bestræber os på at bruge årstidens frugt og grønt.
  • Vi tilstræber at handle lokalt.
  • Vi lægger vægt på, at maden er veltilberedt og varieret.
  • Vi bruger ikke unødig el og vand.
  • Vi bruger miljøvenlige rengøringsmidler i de rigtige doseringer.
  • Vi holder af tanken om økologi, men køber kun økologisk, i det omfang kvalitet og pris er forenelige.

I øvrigt:

Vi vil gerne være medvirkende til at begrænse elevernes indtag af sodavand. Derfor drikker man kun sodavand på værelserne og ikke på fællesarealer. Af og til blander vi os, når vi oplever en elev med et uhensigtsmæssigt forbrug af søde drikke. Det er ikke i orden at hente sodavand over grænsen, for at åbne sin egen lille elevbiks med billige sodavand!