HØJER EFTERSKOLE

GASTRONOMI

Gastronomi for alle

Bliv ringet op!

Hej, jeg hedder Anette og er sekretær på Højer Efterskole.

Jeg er klar til at rådgive og hjælpe dig.

Hvis du har spørgsmål, eller ønsker at booke en rundvisning hos os, bedes du bruge denne formular, og jeg vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.

Vores-Linje-LP 2024

Gastronomiens uendelige univers

Linjefaget gastronomi er for elever, der har lyst til at arbejde med mad, kultur, marsken og vadehavets mange naturlige lækkerier. Linjefaget henvender sig både til nybegynderen, såvel som den øvede gastronom. Det vigtigste er, at man har lyst til at lave mad, og er nysgerrig på faget.

Vi arbejder målrettet med gastronomi, både i det søde og det salte køkken. Det betyder, at du både kommer til at bage og snuse til konditorfaget, lærer at lave din egen pasta, er ude at samle og sanke råvarer i naturen, lærer grundlæggende teknikker og meget meget mere.

Du er altid velkommen.

Gastronomi plejer typisk at være et hold på 10-15 elever. Det giver mulighed for at eleverne kan få en masse medbestemmelse og god plads at arbejde på. Samtidig giver det mulighed for, at lære hinanden rigtig godt at kende og skabe et stærkt fællesskab.

Kom ned og besøg os og se vores dejlige skole, som også kan blive din!

Book en dato og et tidspunkt i dag,
det tager kun 1 minut.

Højer Efterskoles værdigrundlag

Forankret i et grundtvigsk livs-og menneskesyn med en hverdag præget af traditionelle efterskoleværdier som fortælling, morgensang, oplysning og livsduelighed.

På gastronomilinjen kan alle være med. Gastronomi er et af de fag, hvor vi ikke rigtig kan bruge ordet niveaufordeling. Alle kan lære at skabe et måltid, og der er ingen konkurrence. Uanset din baggrund, så er interessen og glæden ved at lave mad det vigtigste.

I et køkken har alle typisk forskellige kompetencer, som man kan udnytte på kryds og tværs. Det giver et rigtig fedt læringsfællesskab, hvor vi kan lære meget af hinanden. En stor del af faget gastronomi, handler om at lære at arbejde sammen. Faget er meget bredt, og det er svært at være god til det hele.

Historie

Højer Efterskole er bygget i 1951. Kredsen bag skolens grundlæggelse ønskede dengang at styrke danskheden i denne del af grænselandet, og skolen fik derfor navnet Den Danske Ungdomsskole i Højer. Senere ændredes navnet til Højer Ungdomsskole, og i 2010 blev det vedtaget, at skolen fremover skulle hedde Højer Efterskole.

Den Danske Ungdomsskole i Højer startede i 1951 som en ren pigeskole for 50 piger, men blev i 1959 en skole for begge køn. Siden har elevholdene fordelt sig med næsten lige mange drenge og piger. Skolen rummer nu plads til 105 elever.

Højer Efterskole har gennem hele sin historie været drevet som en skole, hvor man har lagt vægt på gymnastik, på de boglige fag samt praktisk/kreative blokfag. I dag profilerer vi os på kampsport, CS2, japansk, craft (kreativ linjefag), gastronomi samt fællesgymnastik og et tæt og trygt fællesskab.

Bliv ringet op!

Ønsker du at booke en rundvisning hos os, bedes du bruge denne formular, og jeg vil vende tilbage når det passer til tig.

Book et besog(lp)