CRAFT

Craft Akademi er Højer Efterskoles nye kreative linjefag.

Hej, jeg hedder Anette og er sekretær på Højer Efterskole.

Jeg er klar til at rådgive og hjælpe dig.

Hvis du har spørgsmål, eller ønsker at booke en rundvisning hos os, bedes du bruge denne formular, og jeg vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.

Vores-Linje-LP 2024
craft efterskole

Craft og craft-psykologi

Craft er et engelsk begreb for håndværk og håndarbejde. Her handler det om at være passioneret i sin aktivitet, og samtidig være i ”flow”. Når man er i flow, er man opslugt af den proces, man er i – man er fokuseret, koncentreret og glemmer nærmest alt omkring sig og er tilstede i nuet.

Dertil er det også dokumenteret, at det har stærke fysiske og psykologiske fordele, at være kreativ med forskellige materialer – uanset om det er garn, maling, papir, træ, bagning eller andet.

Du er altid velkommen.

Craft Akademi plejer typisk at være et hold på 10-15 elever. Det giver mulighed for at eleverne kan få en masse medbestemmelse og god plads at arbejde på. Samtidig giver det mulighed for, at lære hinanden rigtig godt at kende og skabe et stærkt fællesskab.

Kom ned og besøg os og se vores dejlige skole, som også kan blive din!

Book en dato og et tidspunkt i dag,
det tager kun 1 minut.

Højer Efterskoles værdigrundlag

Forankret i et grundtvigsk livs-og menneskesyn med en hverdag præget af traditionelle efterskoleværdier som fortælling, morgensang, oplysning og livsduelighed.
craft efterskole 2

På craftlinjen kan alle være med. Alle kan lære at bruge deres fantasi, skabe deres eget, mens intet er bundet op på konkurrence – her er der i stedet fokus på at rose hinanden og komme med konstruktive forslag til den videre udvikling. Uanset din baggrund, så er interessen og glæden ved at være kreativ det vigtigste.

Det at være kreativ bygger på forskellige kompetencer, som man kan udnytte på kryds og tværs. Det giver et rigtig fedt læringsfællesskab, hvor vi kan lære meget af hinanden. En stor del af faget craft handler om at lære at være “fælles om” at arbejde selvstændigt – med andre ord, så bruge vi vores forskellige kompetencer til at udvikle os yderligere. Faget er meget bredt, og det er svært at være god til det hele.

Historie

Den Danske Ungdomsskole i Højer startede i 1951 som en ren pigeskole for 50 piger, men blev i 1959 en skole for begge køn. Siden har elevholdene fordelt sig med næsten lige mange drenge og piger. Skolen rummer nu plads til 105 elever.

Højer Efterskole har gennem hele sin historie været drevet som en skole, hvor man har lagt vægt på gymnastik, på de boglige fag samt praktisk/kreative blokfag. I dag profilerer vi os på kampsport, CS2, japansk, craft (kreativ linjefag), gastronomi samt fællesgymnastik og et tæt og trygt fællesskab.