• Et stærkt fællesskab

    Et stærkt fællesskab

  • Faglig udfordring

    Faglig udfordring

  • Gymnastik for alle

    Gymnastik for alle

  • Målrettet og hård træning

    Målrettet og hård træning

  • Japansk linjefag

    Japansk linjefag

Kost og sundhed

De 8 kostråd

Vi vil på Højer Efterskole gerne tage udgangspunkt i de 8 kostråd, som Ernæringsrådet anbefaler:

  1. Spis mere frugt og grønt – 6 om dagen.
  2. Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen.
  3. Spis kartofler, ris, eller pasta og groft brød – hver dag.
  4. Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager.
  5. Spis mindre fedt – især fra mejeriprodukter og kød.
  6. Spis varieret – og bevar normalvægten.
  7. Sluk tørsten i vand.


Spisetider 6 gange om dagen:

På Højer Efterskole serverer vi 6 måltider om dagen. Det gør vi bla. for at sikre eleverne et stabilt blodsukker, fordi vi mener, at det medvirker til bedre indlæring og også gør eleverne i stand til at være meget fysisk aktive. Vi ønsker at tilbyde eleverne 3 hovedmåltider: morgenmad, middags- og aftensmad samt 3 mellemmåltider bestående af formiddags-, eftermiddags- og aftensservering. Se også www.findsmileys.dk.

Morgenmad:

Surmælkprodukter både naturel og med frugt, hjemmelavet mûsli/ymerdrys, havregryn, cornflakes, havrefras, boller, rugbrød, knækbrød, smør, ost, marmelade, sukker, honning, frisk frugt samt kaffe og the. Evt en morgenret: øllebrød, havregrød mm. Morgenmaden vil blive serveret på buffeten.

Middagsmad:

Vi bestræber os på at servere forskellige kødtyper og udskæringer og også fisk. Grønsager skal være en del af måltidet. Der tilbydes kartofler, ris eller pasta hver dag. Vi vil hver dag servere salatbuffet med forskellige salater og grønsager samt grovbrød. Middagsmåltidet vil blive serveret på buffeten.

Der er vand på alle bordene.

Aftensmad:

Pålægsfade, fiskepålæg, postejer, lune retter, salater, ost, frisk frugt, rugbrød, franskbrød samt vand og mælk.

Mellemmåltider:

De 3 mellemmåltider vil som hovedregel bestå af: Hjemmebagte boller, rugbrød, pålæg, ost, frisk frugt og gulerødder. Desuden vil vi af og til servere kage.

Weekend:

Weekendservering kan afvige fra hverdagen med hensyn til menu og spisetider. Skolens kostpolitik gælder dog også i weekenderne.

Vi har en holdning:

Vi bager al vores grovbrød og boller selv.

Vi tilbereder så vidt mulig fra bunden.

Vi sparer på fedtstoffet i den daglige madlavning.

Vi bestræber os på at bruge årstidens frugt og grønt.

Vi tilstræber at handle lokalt.

Vi lægger vægt på, at maden er veltilberedt og varieret.

Vi bruger ikke unødig el og vand.

Vi bruger miljøvenlige rengøringsmidler i de rigtige doseringer.

Vi holder af tanken om økologi.

I øvrigt:

Vi vil gerne være medvirkende til at begrænse elevernes indtag af sodavand. Derfor drikker man kun sodavand på værelserne og ikke på fællesarealer. Af og til blander vi os, når vi oplever en elev med et uhensigtsmæssigt forbrug af søde drikke. Det er ikke i orden, at hente sodavand over grænsen og åbne sin egen lille elevbiks med billige sodavand!